Bakom kulisserna på svenska mobilkasinon

Bakom kulisserna på svenska mobilkasinon

Publicerad den 13/03/15 - Av Johansson, Jessica

Det går ofantligt bra för svenska kasinoföretag, speciellt med tanke på att Sverige har statligt spelmonopol och att vårt landet är förhållandevis litet i stora världen. I media talas det ofta om det svenska musikundret, men det svenska kasinoundret är minst lika anmärkningsvärt.

Flera stora online kasinon med spelare världen över startades och drivs av svenska företagare. En av det senaste stora utmaningarna har varit att skapa mobilkasinon för allt kräsnare spelare. De svenska online kasinona har klarat uppgiften galant.

Bland den svenska kasinobranschens största koncerner finns Betsson Group. Simon Lidzen är ansvarig för deras mobila marknad. Han berättar att Betsson fokuserar på att göra kasinoupplevelsen personlig och simpel. Varje spelare ska kunna logga in, känna sig som hemma med en gång och hitta spelen de letar efter på smidigast möjliga sätt. Enligt Lidzen var steg ett att göra betalningsmöjligheterna lika smidiga och användarvänliga som i datorn. Steg två var att gå igenom alla touchknappar för att göra mobilkasinots klick så användarvänliga som möjligt. I många fall har kasinot kunnat göras enklare och smidigare i mobilen, registrering tar till exempel kortare tid och det krävs färre klick för att hitta matchen man vill satsa på. Att göra den mobila kasinoupplevelsen strömlinjeformad var ett måste för Simon Lidzen. Spelare på mobilkasino har generellt kortare tålamod när det kommer till ifyllning av formulär och klickande.

Betsson har en mängd olika mobila plattformar, något man skulle kunna se som ett hinder. Simon Lidzen ser det snarare som en möjlighet, fast han medger att utformningen av en enad mobil strategi blir en utmaning. De arbetar utifrån en stark och tydlig struktur som sedan anpassas för sina olika syften. Grunden till både bettingsidan och kasinosidan är alltså den samma, men de ser helt olika ut för att tjäna sina skilda syften.

– Varje varumärke kan på så sätt ha sin egen identitet och sin egen röst, och vi kan leverera varje budskap på det sätt vi vill, säger Lidzen.

Lidzen avslöjar att Betsson ibland plockar ut nya initiativ som har varit framgångsrika hos ett av deras egna varumärken och använder det även på de andra, en annan fördel med att ha flera plattformar.

Spelarna beter sig avsevärt olika på plattformen för mobil betting och mobilkasinot enligt Simon Lidzen. De som ska betta på sport loggar in med ett tydligt mål för sitt besök, de ska satsa på en specifik sak och sedan logga ut. När någon som loggar in på mobilkasinot menar Lidzen att man kan räkna med att få spendera längre tid med kunden, eftersom kasinospelarna generellt avsätter en viss tid för att sitta ner och fokusera på kasinospelandet.

 

Flerfaldigt prisbelönat

Allt i livet handlar om timing, brukar man säga. För Johan Styren, VD på Leo Vegas, var det framförallt timing som avgjorde när online kasinot skulle skaffa sig en mobil motsvarighet. Under 2012 märkte Leo Vegas av en stor besökstraffik på de mobila nyhetssidorna, men tidningsredaktionerna hade ännu inte hittat ett sätt att tjäna pengar på besökarna. Styren berättar att Leo Vegas klev in i bilden och betalade för att skapa kasinokunder av tidningsläsarna genom marknadsföring. Valet av tidpunkt tror Styren blev en av de största orsakerna till Leo Vegas överväldigande succé på den mobila arenan. Deras mobilkasino är flerfaldigt prisbelönat och har ett flertal gånger kallats Europas bästa.

Leo vegas kasinoSurfplattor kommer ha en viktig roll i online kasinons framtid enligt Styren, men han tror inte att de kommer konkurrera ut mobiltelefoner. De som spelar på surfplattor är mer benägna att koppla upp sig på internet med wifi, alltså har de förutom en större skärm även snabbare internet. Kombinationen gör surfplattorna perfekta för de mer komplicerade och tyngre spelen som tar upp mycket bandbredd (laddar långsammare), men även för kortspel och roulette som fungerar bättre på en större skärm. Ska man spela med live dealer över videolänk på en mobil enhet är det surfplatta som gäller, på mobilen blir det väldigt rörigt.

– Lägg ert fokus på surfplattor, det är definitivt det viktigaste, råder Styren sina branschkollegor.

 

En ny form av marknadsföring

Kontakten är lättare att bibehålla med mobilspelarna än med datorspelarna enligt Joakim Styren. Chansen att spelarna över huvud taget öppnar ett nyhetsbrev de får i sin mailbox är runt fem procent. Sannolikheten att de ser och läser ett sms de får skickat till mobilen inom några minuter är nästan hundraprocentig.

Sms och annonser på nyhetssidor är inte den enda nya tekniken som underlättar kasinonas kontakt med spelarna, mycket sköts numera på sociala medier. När kunderna läser om ett intressant kasino på exempelvis Twitter kan de bli intresserade, googla kasinot och möjligen registrera sig. Sociala medier har blivit en ny form av marknadsföring, där användarna själva sprider reklamen. Joakim Nilsson har bred erfarenhet av kasino- och bettingbranschen, numera är han VD på SCRM Cloud som marknadsför bland annat kasinoföretag på sociala medier.

Det åländska casinot Paf Casino marknadsför sina egna spelautomater genom att ladda upp videos om spelutveckling på sajten.  

Mobilkasino Sociala mediaUnder en föreläsning 2014 berättade Nilsson att SCRM Cloud för tillfället höll koll på vad över 250 000 unika "författare" skrev på sociala medier om de kasinon hans företag samarbetade med. De här "författarna" är helt vanliga människor som skriver uppdateringar på sociala medier och nämner kasinonas namn på ett eller annat sätt. Det allra vanligaste ämnet är ett bet de har placerat på sport. Näst vanligast är att diskutera bonusar och erbjudanden. På Twitter är det enligt Joakim Nilsson vanligast att användare retweetar vad kasinona har lagt upp. Enligt Nilsson är det bästa kasinona kan göra att uppmuntra användarna att fortsätta dela och prata om deras varumärke.

– Det är väldigt svårt att skapa nya beteendemönster, att få människor att göra något de inte redan gör... Om användare delar med sig av dina bets i dagsläget, vad kan du göra med teknologi för att underlätta det för dem?

I sitt föredrag visar Nilsson upp en jämförelse av hur många som tweetat "thank you" (tack) och "f-ck you" (dra åt helvete) till kasinona. Alla som är trötta på internettroll kan dra en lättnadens suck, tweeten med thank you ledde med god marginal.